Fotoateliér Seidel v Českém Krumlově dostal novou tvář
Museum Fotoateliér Seidel v Českém Krumlově funguje od 6. června 2008 a za hlavní cíl si klade představit dílo Josefa a Františka Seidelových v kontextu doby, vysvětlit význam tohoto rozsáhlého díla s ohledem na svou geografickou monotématičnost a systematičnost v časovém rozpětí od 80. let 19. století až do poloviny století dvacátého.
V srpnu 2012 byla dokončeny práce na digitalizaci archivu. Co do počtu zdigitalizovaných materiálů se jednalo o ojedinělou zakázku, která navzdory svému rozsahu byla provedena v extrémně krátkém čase. Za čtyři měsíce bylo do digitální podoby převedeno více než 70 000 skleněných negativů, 44 000 políček svitkového filmu a několik tisíc původních fotografií z přelomu 19. a 20. století. Celkový objem zpracovaných dat činí přibližně 80 TB.
Budova Muzea Fotoateliéru Seidel v Českém Krumlově sídlí v Linecké ulici č. p. 272. Otevřeno je celoročně.
Význam této památky spočívá především v unikátní komplexnosti jejích autentických součástí - na jednom místě se zde totiž dochovala jednak samotná budova s fotoateliérem s minimálními stavebními úpravami, dále významná část původního technického vybavení fotoateliéru (fotokomora, stojany, opony, fotografické přístroje apod.) a konečně i samotné dílo poměrně velkého rozsahu, které zde bylo vytvořeno.
Původní temná komora z roku 1941 a interier muzea
Po velmi citlivé rekonstrukci, která si kladla za cíl především zachování autenticity objektu, došlo k instalaci stálé expozice a přerod v muzeum, věnované dílu i životům Josefa a Františka Seidlových. Vytvořením stálé expozice však práce zdaleka neskončila. Další důležitou etapou byla digitalizace a zpracování celého souboru fotografických prací za účelem dlouhodobé archivace a zpřístupnění archivu prostřednictvím webových stránek Musea Fotoateliér Seidel (www.seidel.cz).
Českokrumlovský rozvojový fond, spol. s r.o., který je od dubna 2005 vlastníkem objektu rodinného domu s ateliérem včetně mobiliáře, připravil ve spolupráci se zahraničním partnerem Böhmerwaldmuseum Passau (Šumavské muzeum v Pasově) projekt digitalizace archivu s podporou z programu Cíl 3, přeshraniční spolupráce Česká republika - Svobodný stát Bavorsko. Projekt digitalizace archivu Musea Fotoateliér Seidel byl realizován v roce 2012 společností WAY UP s.r.o. ve spolupráci s Národním muzeem fotografie a firmou EXON, s.r.o.
Archiv v původním stavu před digitalizací
Archiv v depozitáři po digitalizaci
Zpracováno bylo celkem 70 960 skleněných negativů a plochých filmů různých formátů, 44 000 políček svitkových filmů a kinofilmů, tj. cca 1 250 roliček filmů. Doprovodně byly dokumentačně zpracovány krabičky a prokladové papíry, kde byly negativy uloženy. Dále bylo zpracováno několik tisíc papírových pozitivů různých velikostí a dalších papírových dokumentů psaných tužkou, inkoustovým perem, psaných na psacím stroji.
Skleněné negativy, ploché filmy, svitkové filmy (kinofilmy) a historická krabička
Použitá technologie
Pro realizaci projektu byla pořízena převážně zcela nová technologie tak, aby bylo možné v požadované době zpracovat enormní množství dat. Jednalo se jak o nová skenovací pracoviště, počítače a pracovní síťové úložiště, ale také o nové softwarové řešení ušité na míru požadavkům projektu. Pro úspěšné a kvalitní zpracování fotografického materiálu byly navrženy validační procesy, použity pracovní náhledy pro kontrolu kvality naskenovaného obrazu, správné orientace obrazu apod. Dále validační mechanismy pro kontrolu JPEG, TIFF a záznamů v tabulce xls. K dosažení minimální chybovosti výstupů napomáhaly automatické procesy jako pojmenování obrázků, automatické načítání některých údajů do tabulek.
Technologický postup
Prvním krokem celého procesu zpracování bylo převzetí a příprava historického fotografického materiálu. Vzhledem k charakteru zpracovávaného materiálu byl kladen důraz především na zajištění odpovídajících podmínek při manipulaci s historickým fotografickým materiálem a při jeho uskladnění v prostorách firmy WAY UP s.r.o., tj. především klimatické podmínky při zpracování a postupy preventivně zabraňující možnému poškození originálních sbírkových předmětů v průběhu zpracování.
Převzetí historického materiálu
Ve spolupráci s restaurátorem byly nastaveny všechny kroky procesu tak, aby používané materiály, pomůcky, přístroje i lidské ruce pracovaly s vysokou mírou bezpečnosti a ochrany vzácných originálů. Všichni členové realizačního týmu byli proškoleni na téma základních postupů při manipulaci a čištění historického fotografického materiálu. Jednotlivé činnosti celého procesu zpracování fotografického materiálu na sebe okamžitě vzájemně navazovaly za účelem zajištění efektivity, přesnosti a rychlosti zpracování.
Příprava historického materiálu a proces digitalizace
Digitalizace (skenování nebo fotografování, ořezy, optimalizace vizuální kvality snímků) probíhala na specializovaných pracovištích, které byly vybaveny skenery Epson A3/A4, Mikrotek. Průměrná doba jednoho skenu byla 10 minut. Celkový objem dat je cca 80 TB bezpečně uložených na profesionálním úložišti (pásková knihovna) a na externích discích. Digitalizovaný skleněný negativ o rozměru 13x18 cm ve formátu tiff zabírá cca 1.2 GB.
Digitalizace archivu Musea Seidel
Předmětem projektu bylo také pořízení popisných dat (v českém a německém jazyce) za účelem vyhledávání naskenovaných obrazů ve fotobance Musea Fotoateliér Seidel. Popisné údaje jednotlivých digitalizovaných údajů obsahují informace, které poskytl nosič a způsob záznamu, tj. materiál negativu, rozměr negativu a dále informace, které byly získány „přečtením” případně interpretací obsahu, tj. text na negativu, klíčová slova, popisky. Důležitou součást popisných dat představují záznamy ze zákaznických knih, tj. jméno, adresa, datum vzniku negativu apod.
Pořizování popisných dat
Ve spolupráci s týmem odborníků pod vedením grafoložky PhDr. Martiny Šumové bylo přepsáno 134 223 řádků z 32 zákaznických knih z let 1884-1953
Následně po zpracování (skenování, vytvoření popisných dat) byly historické fotografické materiály zabaleny do nových archivačních krabic a obálek z materiálu vhodného pro ukládání negativního fotografického materiálu (papír bavlněný bez ligninu). V rámci závěrečné kompletace byly vytištěny náhledy pro každou archivační jednotku, tzn. náhledy odpovídajících negativů v původní krabičce, náhledy fotografií původních krabiček, náhledy prokladových papírů).
Závěrečná kompletace materiálu
Celý proces digitalizace vzácného fotografického materiálu je pro všechny pracovníky společnosti WAY UP s.r.o. obrovskou zkušeností a doufáme, že pro všechny zájemce a to nejen badatele je fotobanka Musea Seidel (www.seidel.cz) užitečným zdrojem informací.