Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Ikaros od ledna přechází na placený obsah

Čas nutný k přečtení
4 minut
Již přečteno

Ikaros od ledna přechází na placený obsah

3 comments
Autoři: 

Takřka neustále zmiňovaná ekonomická krize bohužel zasáhla i časopis Ikaros, u kterého po čtrnácti letech existence dochází k první větší změně ve způsobu distribuce: od prvního ledna 2011 bude na stránkách Ikara z ekonomických důvodů zaveden placený obsah. Tento záměr, který minulý týden drtivou většinou odsouhlasila redakční rada, nepochybně způsobí mezi čtenáři rozporuplné reakce. Ale právě v takových chvílích je velmi důležité podívat se na celou věc objektivně a s odstupem.

Už jen samotná idea placeného přístupu k elektronickým zdrojům není samozřejmě nijak nová nebo výjimečná. Všichni jistě známe celou řadu odborných databází (jako LISA nebo Web of Knowledge) a kupříkladu ani zpravodajské databanky ČTK nejsou přístupné zdarma. Koncept placeného obsahu se v posledních letech uchytil také v oblasti novin a časopisů. Ve světě jsou asi nejznámější aktivity mediálního magnáta Ruperta Murdocha, nicméně obdobné příklady známe i z českého prostředí (např. časopis Respekt).

Pro zavedení placeného obsahu existuje několik důvodů, přičemž tím hlavním je pokrytí nákladů spojených se samotným chodem časopisu. Pokud by se totiž implementace placeného obsahu nepodařila, mohla by být bohužel ohrožena i samotná budoucnost časopisu. Velmi rychle kupříkladu stoupají ceny energie a bez zajištění dalších příjmů bychom museli minimálně na tři dny v týdnu vypínat server.

Technické zázemí Ikara by v nejbližší době potřebovalo alespoň částečnou modernizaci

Technické zázemí Ikara by v nejbližší době potřebovalo alespoň částečnou modernizaci

Za současných podmínek také hrozí pokles kvality i zájmu ze strany autorů i jednotlivých členů redakce. „Nemohu strávit celý život nad webovými stránkami knihoven jen o chlebu a vodě“ posteskl si Aleš Brožek na tiskové konferenci, která se konala minulý pátek v azylovém domě Naděje. Jeho názor nebyl ani zdaleka ojedinělý. „Psaní odborných textů o odborných textech je náročná činnost; mám přeci právo se alespoň jednou týdně najíst!“ upozornil vyčítavým tónem pohublý Roman Chýla.

Zmiňované námitky jsou samozřejmě na místě. Situace je složitá, a pokud má být zachována vysoká odborná úroveň časopisu (nemluvě o jeho dalším rozvoji), je nejvyšší čas ji řešit. Kupříkladu Linda Jansová nedávno přiznala, že musí minimálně tři týdny prodávat Nový prostor na Karlově náměstí, než si vydělá na pracovní návštěvu jedné jediné konference. To už jsou pochopitelně podmínky, které si umí jen málokdo představit. „Někteří z nás také musejí živit několik dětí!“ nechala se slyšet bývalá šéfredaktorka, která si nepřála být jmenována.

Zavedení placeného obsahu je tedy nezbytné a jedinou otázkou, kterou bylo potřeba vyřešit, byl způsob implementace v praxi. Celý proces jsme se nicméně snažili maximálně zjednodušit. Po stručné registraci obsahující ve druhé fázi osobní ověření jména, adresy, telefonního čísla a čísla účtu bude uživatel moci rychle a jednoduše „odemykat“ jednotlivé články pomocí Premium SMS posílaných ze svého mobilního telefonu. Po odeslání SMS mu na mobilní telefon přijde čtyřicetimístný verifikační kód, který pak jen snadno přepíše do vstupního formuláře u konkrétního článku a obratem tak k tomuto textu získá přístup na plných dvacet minut.

Mikroplatby pomocí Premium SMS nejsou pochopitelně jedinou možností, jak získat alespoň nějaké finanční prostředky, nicméně po zralé úvaze jsme se rozhodli preferovat raději tuto cestu, než kupříkladu zahltit časopis s dlouholetou tradicí tunami blikajících reklamních bannerů, jak můžeme vidět u jiných konkurenčních periodik. Navíc články starší než deset let budou automaticky zpřístupněné zdarma a díky velmi úzké spolupráci s katedrou bohemistiky a germanistiky budou také volně přístupné i všechny články psané staročeštinou a švabachem.

Konkurenční časopis Inflow se vydal cestou reklamních bannerů a kontextové reklamy

Konkurenční časopis Inflow se vydal cestou reklamních bannerů a kontextové reklamy

Je samozřejmě obtížné v tuto chvíli předjímat, jak se nový systém placeného obsahu ujme a jestli skutečně přinese očekávané finanční prostředky. Držme prosím časopisu Ikaros společně palce, ať se mu podaří překonat současné ekonomické problémy a vyřešit tíživou finanční situaci. Doufejme také, že bude nový systém úspěšný a že se u čtenářů setká s pochopením a aktivní podporou.

Hodnocení: 
Zatím žádné hodnocení
RYLICH, Jan. Ikaros od ledna přechází na placený obsah. Ikaros [online]. 2010, ročník 14, číslo 13 [cit. 2024-11-11]. urn:nbn:cz:ik-13584. ISSN 1212-5075. Dostupné z: http://ikaros.cz/node/13584

automaticky generované reklamy

Máme tu 3 komentářů

Děkuji za pohled do vašeho zázemí. Myslím, že daleko více peněz byste vydělali, kdybyste ten mystický prostor zpřístupnili, je to něco tak atraktivního srovnatelného snad se slavonickým podzemím nebo klášterními brněnskými katakombami. Mohli byste tam také pořádat nějaké kontemplační knihovnické kurzy, samozřejmě otevřené i pro širší pseudointelektuální veřejnost. Ta vaše pracovní kajuta je opravdu mimořádně inspirativní, již se nedivím konstantní vysoké úrovni vašich textů pro tento časopis - v tom tvůrčím prostředí nelze jinak. I na dálku mě velmi vzrušuje zejména rám s převody vystupující do volného prostoru a zaznamenala jsem i mysteriózní symbol oběšencovy oprátky, který mi tak virtuálně předal vaše poselství, vaši tajnou šifru: "pamatuj na smrt". Tím chci naznačit, že ode mne, maloměstské knihovnice, nedostanete ani korunu. Vaše možnosti tak mít, Pražáci! zuzi / knihovnaskutec.bloguje.cz

Hmm je vidět, že modernizace knihoven konečně dorazila i do Prahy, těšíme se, až tu vypukne i u nás na venkově.

Povedený vtip