Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Internetová knihkupectví

Čas nutný k přečtení
6 minut
Již přečteno

Internetová knihkupectví

0 comments
Autoři: 

V zářijovém pokračování tohoto sloupku jsem uvedla, že internetové (nebo také elektronické) knihkupectví je nejpropracovanější formou prodeje knih prostřednictvím webových stránek určitého subjektu knižního trhu. (Pro připomenutí - těmi "nižšími" formami jsou objednání požadovaných titulů přes elektronický formulář na webu a objednání titulů klasickým e-mailem.)

Tématem dnešního sloupku jsem se v Ikarovi podrobně zabývala již před více než rokem - v článku nazvaném Nákup v českých internetových knihkupectvích. Na tento článek tedy odkazuji a jeho obsah se zde pokusím aktualizovat a doplnit.

Co si vlastně máme představit pod termínem internetové knihkupectví? Jde o soubor webových stránek, kde provozovatel spravuje databázi záznamů knižních titulů, umožňuje návštěvníkovi/zákazníkovi zřídit si zde vlastní konto (přístupné přes uživatelské jméno a heslo), vyhledávat v databázi záznamů, vybrané tituly "vkládat do nákupního košíku", objednat tituly a následně zaplatit objednávku zvoleným způsobem.

Internetové versus kamenné knihkupectví

Internetové knihkupectví se od klasického knihkupectví odlišuje především v poskytování slev na všechny nabízené tituly (specialitou jsou pak časově omezené "akční" slevy), ve zvýrazněných nabídkách knižních novinek (zde však zákazník většinou nepozná, zda jde o skutečné novinky na knižním trhu nebo "pouze" novinky v daném el. knihkupectví), v možnosti vícehlediskového vyhledávání nabízených titulů, publikování recenzí, čtenářských anket a hodnocení, možnosti vytvořit si vlastní profil zákazníka (a zasíláním informací dle profilu na e-mailovou adresu zákazníka) a dalších výhodách a službách.

Nákup v internetovém knihkupectví má oproti nákupu v kamenném knihkupectví samozřejmě také své nevýhody, z nichž nejvýraznější je absence fyzického kontaktu s nabízenými tituly (ale také s prodavači, ostatními zákazníky, prostředím obchodu). Tato nevýhoda se však netýká pouze internetových knihkupectví, ale elektronického obchodování obecně. Je jisté, že možnosti knihu si osahat, očichat, prohlédnout... se nevyrovnají sebepodrobnější informace o knize v nabídce elektronického obchodu.

Internetová knihkupectví a knihovny

Podstatou internetového knihkupectví je prodat zákazníkovi nabízené tituly (ať už knihy, CD-ROM či hudební nosiče). Záleží samozřejmě na možnostech a akviziční politice té které knihovny (zde máme na mysli české knihovny), avšak výše slev poskytovaných internetovými knihkupectvími nejsou pro řadu knihoven zajímavé (rozuměj - akvizitér v přímém kontaktu s nakladatelem, knihkupcem či distributorem získá slevy vyšší). Pro knihovny však mohou být internetová knihkupectví také (a možná, alespoň zatím, především) výborným zdrojem informací o titulech dostupných na knižním trhu a zdrojem bibliografických informací.

Nezanedbatelný je také fakt, že některá internetová knihkupectví mají ve své nabídce také starší tituly (vydané i před několika lety) nebo garantují sehnat pro zákazníka požadovaný titul, který v nabídce chybí.

Internetová knihkupectví ve světě

Představovat první a největší světové internetové knihkupectví je možná nošením dříví do lesa, ale přesto: v roce 1995 vzniklo v USA internetové knihkupectví Amazon.com, které se stalo vzorem pro své následovníky. Dnes má filiálky také na britském, německém, francouzském a japonském Internetu a kromě knih (včetně knih elektronických), CD-ROM a hudebních nosičů dnes nabízí také videofilmy, elektroniku, hračky, hry, počítače, výrobky pro zdraví a krásu či produkty do domácnosti.
Největší konkurent Amazonu se nazývá Barnes & Noble; pokud jde o strukturu nabídky zatím se snaží držet "svého kopyta". Také v nabídce Barnes & Noble nalezneme také elektronické knihy.

Abychom nezůstali pouze ve Spojených státech, uvedeme si ještě některá evropská internetová knihkupectví. V Německu patří k těm největším Buchhandel.de, provozované Burzovním spolkem německých knihkupců, a dále knihkupectví Libri. Na britském Internetu můžeme knihy (kromě pobočky Amazonu) zakoupit například v Internet Bookshop nebo v knihkupectví Blackwell`s. A kam to máme nejblíž? Přece na Slovensko - zde můžeme navštívit internetové knihkupectví Dunaj.

Domácí internetová knihkupectví

Možnost zakoupit knihu nabízí na svých webových stránkách většina českých subjektů knižního trhu. Zejména některá velká nakladatelství (např. Grada Publishing, Knižní klub, Fraus) provozují kvalitní internetové obchody. Avšak jelikož zde nalezneme v nabídce pouze tituly vydané daným nakladatelstvím, nejedná se o internetová knihkupectví v pravém slova smyslu (v klasickém knihkupectví také můžeme zakoupit tituly z produkce více nakladatelství).

Nejvýznamnější česká internetová knihkupectví jsou následující:
Knihservis, Knihy.cz, Kosmas, Studovna a Vltava.

Podrobné informace o jednotlivých knihkupectvích byly uvedeny ve zmíněném předchozím článku.
Knihkupectví Český Amazon, které jsem navíc zmiňovala, se ocitlo v nesnázích - momentálně je mimo provoz.
Podstatná změna se udála v případě internetového knihkupectví Knihy.cz, které má od září 2001 nového vlastníka, novou grafiku a mnohem obsáhlejší nabídku (v současnosti více než 12 tisíc titulů).
Nová grafická podoba (a také některé nové služby) je zcela horkou (předvánoční) novinkou také v případě knihkupectví Studovna, které provozuje nakladatelství Portál.
Knihkupectví Vltava jako jediné z uvedených nabízí ke koupi elektronické knihy (spolu s vysvětlením, co to vlastně elektronická kniha je).
Snad nejoblíbenějším z uvedených internetových knihkupectví mezi českými knihovnicemi (soudě podle reakcí některých z nich i podle sebe) je Kosmas, který je chválen mimo jiné také pro uvádění naprosto vyčerpávajících údajů o každém titulu a pro vstřícné jednání vůči knihovnám. Zajímavou službou je možnost vyzkoušet si "nanečisto" celý postup nákupu až do posledního kroku (potvrzení objednávky), přičemž objednávku lze do 60 minut beztrestně zrušit.

Podívejme se ještě na možné způsoby platby za objednané tituly a jejich doručení, nabízené v jednotlivých výše uvedených českých internetových knihkupectvích:

Knihservis mnoho způsobů platby/doručení nenabízí (navíc se o nich zákazník dozví až při vyplňování objednávky!) - lze využít služeb České pošty (zásilka na dobírku nebo balík) nebo si objednané tituly vyzvednout osobně v některé z určených prodejen.

Za zboží v knihkupectví Knihy.cz lze zaplatit následujícími způsoby: dobírka, platba u eBanky, Komerční banky nebo GE Capital Bank, převodem prostřednictvím ostatních bankovních domů, složenkou, hotovostní platba při osobním odběru, platba OK kartou či YES kartou a Paegas GSM Banking. Obdržet zásilku lze obchodním balíkem, prostřednictvím přepravní služby Autopost či České pošty, nebo osobním odběrem.

Kosmas nabízí celkem sedm způsobů platby: online platba u eBanky, Paegas GSM Banking, bankovní převod, zásilka na dobírku, platba přes elektronickou peněženku I LIKE Q, platební karta, platba na fakturu (pouze pro knihovny a školy). Zásilku Kosmas doručí prostřednictvím České pošty (jako obyčejný nebo pilný balík) nebo kurýrní služby.

Obchodní podmínky knihkupectví Studovna se poněkud odlišují. Zásilka je zákazníkovi zaslána prostřednictvím České pošty spolu se složenkou, zákazník poté uhradí danou částku přiloženou složenkou nebo převodním příkazem (včetně plateb přes eBanku a Paegas GSM Banking). (V případě, že zákazník částku nezaplatí, nebude moci uskutečnit další objednávku.) Zásilku je také možné vyzvednout osobně v pražském či brněnském knihkupectví nakladatelství Portál.

Zboží objednané na Vltavě si zákazník může nechat doručit expresní balíkovou službou DPD, Českou poštou (v obou případech lze zásilku zaplatit předem nebo na dobírku) nebo může využít služeb Expresní distribuční služby (EDIS). Zaplatit zásilku je možné bankovním převodem, platbou u eBanky, platbou pomocí Paegas GSM Banking, platební kartou nebo OK kartou.


Co dodat závěrem? Seznamte se na vlastní oči s internetovými knihkupectvími, zkuste je přijmout mezi své osvědčené zdroje informací o knižní produkci, vyzkoušejte si elektronický nákup knih. Jak se vám líbí?

Klíčová slova: 
Hodnocení: 
Zatím žádné hodnocení
CELBOVÁ, Iva. Internetová knihkupectví. Ikaros [online]. 2001, ročník 5, číslo 12 [cit. 2024-12-27]. urn:nbn:cz:ik-10842. ISSN 1212-5075. Dostupné z: http://ikaros.cz/node/10842

automaticky generované reklamy