Křišťálová Lupa 2008 – Cena českého internetu
Ve čtvrtek 27. listopadu 2008 proběhlo v pražském klubu Pacha slavnostní vyhlášení výsledků soutěže Křišťálová Lupa 2008. Zatímco v předchozích letech bylo vyhlašování vítězů spojené s konferencí Czech Internet Forum, letos se obě akce osamostatnily. Podrobnou reportáž z konference si můžete přečíst ve článku Czech Internet Forum 2008 aneb Český internet ze všech stran; v tomto textu se zaměříme na výsledky samotné ankety.
Co se týče výběru soutěžících, v první fázi vybírali své favority sami čtenáři. První fáze probíhala od 11. srpna do 7. září 2008. Přibližně 19 tisíc lidí nominovalo své oblíbené služby, projekty a osobnosti v celkem dvanácti kategorií. Do druhé etapy postoupilo vždy pět nejúspěšnějších kandidátů, kteří si v období od 22. září do 26. října rozdělili hlasy od více než 60 tisíc účastníků. U tří kategorií (Projekt roku, Osobnost roku a Anticena) měla finální slovo porota, která byla tvořena skupinou 74 internetových odborníků a publicistů.
V kategorii Projekt roku zvítězil projekt Bezrealitky, který se zaměřuje na prodej a pronájem nemovitostí bez účasti realitních firem, jež si s oblibou účtují tučné provize. Veškeré jednání probíhá mezi zadavateli inzerátů a zájemci, což urychluje komunikaci a napomáhá transparentnosti. Na druhém místě skončila Heuréka (porovnání cen a produktů z internetových obchodů), na třetím místě Dopravniinfo (informace z Jednotného systému dopravních informací ČR), na čtvrtém mFórum (diskusní fórum mBanky) a na pátém DoKempu.cz (web o kempování, táboření apod.).
V kategorii Osobnost roku zvítězila dvojice Ondřej Tomek a Oldřich Bajer, zakladatelé portálu Centrum, jehož většinový podíl odkoupila na konci roku 2007 investiční společnost Warburg Pincus. Na druhém místě se umístil Michal Illich, zakladatel projektů Jyxo a Blog, které velmi výhodně prodal skupině CME. Na třetím místě byl majoritní vlastník Seznamu Ivo Lukačovič, na čtvrtém ředitelka české pobočky Google Taťána le Moigne a na pátém Ondřej Fryc, ředitel a spolumajitel společnosti Mall.
O „vítězném“ projektu v kategorii Anticena se už v médiích hovořilo více než dost. Ano, jedná se o zpravodajský portál TN.cz, téměř učebnicový příklad toho, že ani masivní marketing není všechno. TV Nova, dlouhodobě nejsledovanější česká televize, se tento portál pokouší propagovat již zhruba půl roku, a to s pomocí marketingové kampaně, která nemá v historii obdoby (jen všudypřítomné upoutávky „Více na TN.cz“, které se objevují dokonce i v průběhu Televizních novin, jsou v podstatě nevyčíslitelné). Navzdory nadšeným tiskovým zprávám ale výsledek tomuto úsilí příliš neodpovídá.
Další „výherce“ představme alespoň telegraficky: na druhém místě se umístil troufalý projekt pražského Magistrátu Bezdrátová Praha, třetí místo obsadily mimořádně „aktualizované“ stránky Českého hydrometeorologického ústavu, na místě čtvrtém se usadil katalog a vyhledavač TakeIT a páté místo získalo spojení portálů Centrum a Atlas.
V následujících kategoriích už rozhodovali samotní účastníci ankety svým hlasováním a mezi vítězi se objevilo i nejedno překvapení. Kupříkladu v kategorii E-shop vyhrálo trochu nečekaně Aukro, které není „čistokrevným“ e-shopem. Na druhém místě se jen s nepatrnou ztrátou ocitl loňský vítěz, tj. obchod CzechComputer, a v patách mu byl neméně významný e-shop Alza. Na čtvrtém místě pak skončil Mimibazar a na pátém Alfacomp.
Ani v kategorii Komunitní server nebylo o překvapení nouze. Známé portály typu Lidé nebo Líbímseti se v Top5 ani neobjevily, což by se dalo vysvětlit patrně tím, že jejich „náctiletá“ cílová skupina se o hlasování v této anketě příliš nezajímala. Příležitosti tedy využili jiní, a vítězné pořadí je následující: první je Rodina, druhý Blog, třetí Alík, čtvrtí jsou Hafíci a jako pátý skončil diskuzní server Okoun.
Ačkoliv blogování také patří mezi komunity, kategorie Blog byla samostatnou soutěžní disciplínou. Vítězné vavříny si odnesl Strach, který rozhodně není nijak děsivý, ale věnuje se naopak zábavě a parodii. Druhé místo získaly velmi oblíbené stránky věnované gastronomii, Cuketka. Bronz si odnesl trochu odborný a trochu neodborný blog LaTrine, na čtvrtém místě se umístilo Podnikanivusa.com a na pátém Caymanislander.com.
V kategorii Zpravodajství se na první místo dostalo iDnes, na druhé Novinky a na třetí Aktuálně. Čtvrté místo obsadil trochu překvapivě výherce Anticeny – portál TN.cz. Páté místo pak patřilo zpravodajství iHNed. V související kategorii Magazín vyhrál server o počítačích, IT a Internetu Živě. Dále následovaly už trochu méně oborové (a více „mainstreamové“) magazíny jako Super na druhém místě, Reflex na třetím, ChytráŽena na čtvrtém a Dáma na pátém.
V kategorii Zábava získal nejvíce hlasů úspěšný projekt internetové televize Stream. Druhé místo získaly fanouškovské stránky seriálu Ztraceni na adrese Lost.cz, třetí místo patřilo online fotbalovému manažeru Footballarena.org a čtvrté místo patřilo dalšímu úspěšnému seriálu Útěk z vězení, kterému se věnují stránky Prison-break.cz. Na pátou příčku se dostal „Hůlkový řád“, český překlad úspěšného zahraničního komiksu Order of the Stick.
S úřady sice obvykle mnoho zábavy není, ale i to patří k internetu. V kategorii Veřejný sektor získaly nejvíce hlasů webové stránky České republiky Czech.cz. Na místě druhém se umístil informační server českého soudnictví Justice, na třetím bylo nahlížení do katastru nemovitostí, na čtvrtém portál pro podnikání a export Businessinfo a na pátém Portal.gov.cz, s optimistickým heslem „Na úřad přes internet“.
Kategorie Freemail odrážela dlouholetou dominanci Seznamu, protože právě „seznamácký“ e-mail zvítězil. Na druhém místě se ocitl e-mail portálu Centrum a na třetí pozici se dostal jediný zahraniční zástupce žebříčku, a to Gmail.com. Následovaly e-mailové služby portálů Volný a Atlas.
Zmiňovanou vládu Seznamu ovšem nereflektovala kategorie Vyhledávač, kde se na první místo dostal Google.cz. Ačkoliv Seznam podle statistik zatím na českém Internetu vede, v této anketě se musel spokojit s druhým místem. Na třetí pozici se umístilo Centrum a na čtvrté Jyxo. A to bylo vše – více vyhledávačů už nebylo ani nominováno.
Kromě uvedených dvanácti soutěžních kategorií byla vyhlášena i Zvláštní cena, kterou obdržel Václav Stoupa za uspořádání veletrhu WebExpo 2008.