Literární soutěží bojuje Amazon.com s konkurenty
Sílící konkurenční útoky donutily americké virtuální knihkupectví
Amazon.com Books ze Seattlu, které
nabízí dva a půl miliónů titulů a dosud tak vládlo v zámoří na tomto trhu,
vytáhnout trumf z rukávu. Společnost totiž vyhlásila bohatě honorovanou
soutěž v prostředí WWW pro občany USA starších 18 let, kteří
by si chtěli vyzkoušet své literární vlohy a zároveň byli ochotni prozradit
své jméno a e-mailovou adresu.
Spisovatel John Updike publikoval na konci července úvodní odstavec povídky nazvané "Murder Makes the Magazine", v nemž charakterizoval hlavní postavu, ale další dějovou linii již neodhadne - pokračování záleží na fantazii uživatelů Internetu. Příspěvky, třeba jednou větou, se mohou zasílat do 12. září, přičemž každý den editoři vybírají ten nejoriginálnější (s přihlédnutím ke stylistické obratnosti autora) a odmění ho/ji tisícem dolarů. Poté, co Updike příběh uzavře, bude vylosován vítěz hlavní prémie ve výši 100 000 USD. Celá řada nakladatelství a kamenných knihkupectví následovala v posledních dvou letech, která uplynula od vzniku Amazonu, jeho příkladu a umožňují zákazníkům on-line nákup. Zároveň si však zachovávají tradiční distribuční cesty, jako např. J. J. Fedorowicz z Kanady, McGraw-Hill a Motorbooks z USA či Blackwell a Penguin z Velké Británie. Zvláštní pozornost si zaslouží firma Barnes & Noble, která provozuje přes třicet let síť knihkupectví po celých Spojených státech, které přinášejí obrat 2,4 miliardy dolarů ročně, a oproti Amazonu poskytuje výraznější slevy a kratší dodací lhůty. Námitku, kterou Barnes & Noble vznesl na adresu Amazonu a která však sotva u internetí komunity dojde slyšení, a sice že se Amazon neprávem považuje za "největší knihkupectví světa", jak zní jeho slogan, neboť žádný skutečný obchod nevlastní, zakladatel Amazonu Jeff Bezos odmítá, odvolávaje se přitom na slovník - "obchod" (store) je místo, kde se prodávají věci bez ohledu na to, zda má výlohy. |