Mars jako na dlani
Astronomové a vůbec všichni vědychtivci ze Spojených států rádi
vyměnili tradiční bujaré oslavy letošního Dne nezávislosti za unikátní
podívanou: úspěšný závěr dobrodružné výpravy americké sondy Pathfinder,
která večer 4. července 1997 vysadila na povrch
Marsu průzkumné
vozítko Sojourner.
Zatímco předchozí generace tajila dech při živém satelitním přenosu
přistání člověka na
Měsíci v roce 1969, tentokrát
prezentaci dat pro nadšené experty a nejširší okruh okouzlených laiků
obstaral především Internet.
Středisko National Aeronautics and Space Administration (NASA) v Pasadeně u Los Angeles, které mělo hlavní podíl na realizaci projektu, registrovalo obrovský zájem (za jeden den až pět miliónů přístupů) o stránky nabízející komplexní přehled činnosti šestikolového průzkumníka za posledních 24 hodin doplněný o snímky (včetně panoramatických) a videosekvence. NASA nejen zřídila lokální „zrcadla" archivu, aby ulehčila přetíženým linkám, ale i interaktivní informační systém určený speciálně didaktické účely, a tak čerstvé údaje jsou k dispozici i školním dětem. Tato událost, která je označována za předěl v dějinách výzkumu vesmíru, byla pochopitelně reflektována v široké míře také sdělovacími prostředky. Americká televizní síť CNN pokrývala pobyt Sojourneru na Marsu od prvních minut - jak už jsme si od války v Perském zálivu u ní zvykli - ve velkém stylu, a to jak zpravodajské, tak nyní i ve webovské podobě. Zároveň se při této příležitosti jednak prokázaly výhody Internetu pro tyto účely (aktuálnost a rychlost distribuce informací), jednak byl naznačen směr, kudy se bude ubírat další vývoj médií. Sotva lze předpokládat, že je v dohledné době zcela nahradí jejich elektronické verze - ty však umožňují překonat technická omezení tradičních způsobů masové komunikace. Zprávy v přehledné formální úpravě a v rozšířeném znění, než v jakém zazněly ve včerejším vysílání, neboť se musí „vtěsnat" do stanovených časových limitů (o reklamních spotech nemluvě), si tak lze znovu v klidu projít. |