Nenechte se zrecyklovat!
Vím, že ve spoustě oblastí by tento aktivismus narazil na své odpůrce, kteří opravdu umí člověka (ženu) znechutit. Ne tak v případě reklamy. Kromě toho, že znechucení většiny a odpor aktivistů z ženských skupin a sdružení, stále mlčí nebo je příliš málo konsolidované, nevkusu v reklamě, blbosti a sprostoty zdá se přibývá. Nebo možná právě proto. Jde to dokonce už tak daleko, že se šosácké vtipy a jednoduše pochopitelné narážky v reklamách opakují. Mnou několikrát kritizované heslo "za starou novou", se kterým firma Hewlett Packard propagovala své recyklovatelné výrobky, se znovu objevuje na billboardech nabízejících recyklaci tonerových kazet. Zatímco HP na svých propagačních materiálech jen jemně naznačoval souvislost "stará=manželka, nová=sexy mladá žena", tvůrce nového billboardu firmy MAREX nesázel na důvtip zákazníka a raději oba stavy "před a po" umístil na svoje dílko. U vyobrazení staré ženy jakoby chybělo koště, zatímco mladá žena se snad jen z nedostatku místa na ploše rozkošnicky neroztahuje v posteli. I když, v červených bikinkách spíš vypadá, jakoby právě vylezla z bazénu a třásla se zimou. Nevím proč, ale tvůrcům sexy symbolů se jaksi libí červená barva. Vzpomeňte na Pamelu lákající nové uživatele Internetových služeb TELECOMU. Má to snad být ona barva lucerniček a vykřičených domů, která dělá ženu pro muže přitažlivou?
Kromě sexismů, tedy různých urážlivých způsobů využití ženského/mužského těla v reklamě či znevážení ženství/mužství, se v reklamách často vyskytují hloupé, řekla bych přímo blbé vtipy. Jeden z těch méně blbých mě rozesmál a přiznám se, že jsem dlouho nevěděla, co si o něm vlastně mám myslet. V každém případě slogan "Udělala jsem si to sama" zaujal, a mnozí ze zmíněných "tipařů" mi hned dali vědět, kde najdu nejlépe viditelný a pro fotografování vhodný kousek.
Musím říci, že ačkoli máme často tendenci kopírovat stereotypy a vzorce chování ze Západu, tato reklama je skutečně česká! Nejenom, že zmíněný slogan by se snad v žádné mě známé zemi směrem na západ neujal, ale hlavně dvojsmyslné přisprostlé vtípky, to je skutečně doména Čechů! Trochu cynicky musím dodat, že si nedovedu ani představit, že by například Američané měli pochopení pro takovou "samostatnost" jejich žen, které si "to dělají samy" a to přestože se tam o rovnoprávnosti a nezávislosti žen mluví už nejméně 40 let. Přiznám se, že jsem tentokrát na tomto billboardu nenašla ani tak něco sexistické, jako spíš apel na tu "naši povahu českou". Vzpomněla jsem si totiž na oblíbený večerníček našich tatínku "A je to!". Malí nešikovní domácí kutilové byli oblíbenými postavičkami a za lopotné snahy něco doma spravit, předělat či vymalovat krásně vtipkovali na čechoslovácké kutilství. Reklamní slogan "Udělala jsem si to sama" je tedy co do propagační práce skutečně vynikající: dvojsmyslný vtípek, který národ odkojený Plzákem a Sally stejně nerozhodí, apeluje na naše české kutilství. To přeci určitě zabere! (Dobře si vzpomínám, jak se moje matka naučila spravovat plynový kotel, uměla opravit pračku a několikrát vymalovala byt. Já jsem ji pomáhala přiděláváním nové šňůry k žehličce, čištěním odpadu a montováním nábytku. Myslím, že slogan "Udělala jsem si to sama" je přesný ještě z jednoho důvodu. Rozvedené, opuštěné či neprovdané ženy a nakonec i ty zkušené vdané mi dají za pravdu: někdy je opravdu lepší si to udělat sama!)
P.S.: V posledním kyberokénku jsem psala o pozoruhodné knize "Nové čtení světa: feminismus devadesátých let českýma očima", která se nedávno objevila na knižním trhu. Diskuse k tomuto sborníku s některými z přispěvatelů se uskuteční dne 8. prosince od 18,00 hodin v podzemních prostorách Terminal Baru.