Šovinisticky stálý jako... SOUDAL
Není to tak dávno, co jsem popisovala svoje postřehy z reklam zaměřených na stavební potřeby. V této branži se totiž pohybují především majitelé stavebních firem, zedníci, stavaři, tesaři, dráteníci a já nevím, kdo ještě, zkrátka převážně muži. Ženám, které muže při nákupu těchto podivných pomůcek, nevzhledných trubek, zbytečných šroubků a smrdutých materiálů občas doprovázejí, je dáno slovo pouze v případě, že se jejich velký stavitel rodinného hnízda není schopen rozhodnout, zda bude dlaždičky v koupelně tmelit modře nebo růžově. Po dramatické rodinné bitce se pokorně vrátí ke klasické bílé. O tomto podivném odvětví tedy skutečně můžeme říci, že ji vystihuje slogan - určený sympatičtějšímu tmelícímu materiálu - "chlapi sobě". Jak vypadají reklamy na stavební a související potřeby?
V tomto směru je stálicí firma SOUDAL, která již několik let urputně upozorňuje na své výrobky prostřednictvím reklamních kampaní. Čtenářům budou jistě známy některé z jejích billboardů, které jsem již zařadila do své sbírky sexistických skvostů: "Univerzální silikon" a "Udělala jsem si to sama". Tvůrci reklam pro firmu SOUDAL zjevně bojují o přední místo v budoucí sbírce sexistických hrůz, která snad jednou vyjde pro pobavení - tou dobou již uvědomnělého - národa knižně. Aby toho totiž nebylo málo, přisadili si tentokrát u SOUDALů také s rasistickým nátěrem.
Kromě sloganu "čistá jako..." kde se můžeme jen domýšlet, zda tím reklama naráží na panenskou čistotu či bělost kůže modelky, sloganem "barevně stálá jako..." dívka černé pleti upozorňuje na SOUDALovo mořidlo. Mořidlo, ta divná srdutá hmota, kterou jsme nazvali tak příznačným jménem. Mívali jsme mořidlo doma v komůrce. Jako malé dítko jsem se v něm jednou patlala a pak jsem si jej smývala ještě dalších deset dní z rukou, ze šatů nepustilo nikdy. Skutečně milá zkušenost, určitě bych chtěla, aby mě někdo přirovnal k mořidlu!
SOUDALova reklama s mořidlem se celkem příznačně objevila krátce poté, co pomalu odezněla kapaň proti xenofobii a rasové nesnášenlivosti. Paradoxně také jeden z těchto billboardů použil pro vyjádření "barevnosti" lidské pleti její přirovnání k plechovce s barvou. "Nenaučíme-li se respektovat různé barvy pleti, pak nám to skutečnost natře"...