Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Taifuuni vsadilo na multimédia

Čas nutný k přečtení
3 minut
Již přečteno

Taifuuni vsadilo na multimédia

0 comments
Rubrika: 

V nadpisu není překlep, jeden z nakladatelských domů ve Finsku se skutečně jmenuje Taifuuni, jehož činnost kolem Internetu přijela do Prahy představit Marjo Mäenpää. Sympatická blondýnka byla úplně prvním vystupujícím na semináři INFOMEDIA ´97, který se konal dne 8. 5. 1997. Během přestávky na kávu jsem se jí zeptala na její zkušenosti s Internetem, vztah k němu a některé podrobnosti kolem vydavatelství s tak bouřlivým názvem.

Co Vás vedlo k založení firmy tohoto typu a proč jste se v poslední době více zaměřili na multimedia?

Taifuuni Publishers je malé nakladatelství, které se zaměřuje na studijní materiály, okrajové jazyky a umělecké knížky. Takových se nevydávají tisíce a nestávají se z nich bestsellery. Firma již vydává svoji knižní produkci desátým rokem a před nedávnem jsme se začali více zabývat multimediálními dokumenty. V současně době připravujeme publikace na CD-ROM a také pro prostředí WWW. Je to nové prostředí pro knižní trh, ve kterém je třeba se dobře orientovat a "mít svou story".

Co tím konkrétně myslíte?

Na knižních a multimediálních publikacích, jakož i na dokumentech v jazyce HTML není důležitý jen design, barvy a další efekty, ale především jejich obsah. Musíte mít čtenáři co nabídnout, musíte mít něco, čemu já říkám "story", příběh. Kniha a každý jiný dokument je pro mne zajímavý, i jako pro nakladatele, pouze tehdy, má-li OBSAH. Spousta inženýrů a dalších nadšenců například vytvářejí stovky WWW stránek, kde se zaměřují na různě JAVA skripty, točivé obrázky a ty nejnemožnější barvy, ale často prostě nemají co sdělit. Já jsem nestudovala programování, ale estetiku a literaturu a také feminismus, takže jsem schopná vymyslet, co bude obsahem dokumentu a jak esteticky skloubit obsah a formu, a pak přijdou další, kteří takový nápad umějí na Webu realizovat.

Jak ovlivňují multimédia a Internet Váš život? Jak se žije feministkám ve Finsku v kyberprostředí?

Život na a s Internetem znamená žít několik simultánních životů najednou. Na Internetu lze podnikat nerůznější aktivity, které mohou probíhat souběžně. Feminismus pro mne především znamená nový způsob myšlení, ale o tom nelze mluvit v několika krátkých větách. Myslím, že vytváříme jakýsi virtuální prostor, ve kterém se jsme provázáni pomocí hyperlinků a do kterého můžeme zapojit i takové aktivity, které dosud byly s profesionálním životem neslučitelné. Publikační činnost, navazování sociálních kontaktů, starost o děti a jejich výchova a výuka - to vše jsem spojila pomocí Internetu a jiných komunikačních technologií. Ve své kabelce s sebou neustále nosím mobilní telefon, v práci mám zase Internet. Kdokoliv mě tak může kdykoliv zastihnout.

Zdá se, že počítačům byl vtištěn "mužský design", jakýsi mužský prvek. Většina software je vytvářena jakoby pro muže, a tak někdy i logika některých programů je dosti "mužská". Ženy se tedy především musí naučit, jak s Internetem zacházet, což je dnes možné, i když jsou s dětmi doma, před tzv. distance learning. Ale v každém případě by tvůrci software měli sjednotit symboly a logiku rozhodování. Počítače se tak na první pohled zdají příliš inteligentní a neproniknutelné pro ženy, ale ve skutečnosti jsou programy jednoduché, někdy až stupidní. Pokud by se do Internetu a všech aktivit s tím souvisejících zapojilo více žen, bylo by ovládání počítačů stejně jednoduché a praktické jako ovládání kávovaru.

Čím se konkrétně změnil Váš život, když jste takříkajíc vplula do kybeprostoru?

Mnohé se změnilo v mém byznysu. Nyní mohu propagovat své knihy na Internetu, mohu je však také prodávat, protože si je moji zákazníci mohou objednat přes síť. Také zasíláme nabídky naší produkce našim stálým zákazníkům, abychom je průběžně informovali o novinkách. Pokud obdrží e-mail s nabídkou přímo do vlastního mailboxu, je zde větší pravděpodobnost, že si knihu opravdu objednají. Bez přístupu do Internetu a jeho permanentního používání si již leccos nedovedu vůbec představit. Například když jsem včera letěla s manželem sem do Prahy, dozvěděli jsme se, že pořadatelé udělali chybu a omylem nám nezamluvili hotelový pokoj na první noc. Spojila jsem se proto přes Internet s informační službou a našla si jméno a telefonní číslo hotelu. Ještě z letadla jsem přes Internet vyřídila rezervaci ubytování.

Děkuji za rozhovor a přeji Vám příjemný pobyt v Praze.

Hodnocení: 
Zatím žádné hodnocení
JEDLIČKOVÁ, Petra. Taifuuni vsadilo na multimédia. Ikaros [online]. 1997, ročník 1, číslo 3 [cit. 2024-11-26]. urn:nbn:cz:ik-10027. ISSN 1212-5075. Dostupné z: http://ikaros.cz/node/10027

automaticky generované reklamy