ÚISK stál u zrodu inteligentních hradel na železnici
Od příštího roku roku budou na všech železničních stanicích zřizována inteligentní hradla (neboli gateway, jak se uvádí v oficiálním terminologickém slovníčku Českých drah, který je v souladu s příslušnou direktivou Evropské komise). V rámci realizace restriktivní rozpočtové politiky budou sloučena s hradly tradičními, která, jak se zjistilo, mimo okamžik průjezdu vlaků zevlovala. Překvapuje fakt, že toto označení se shoduje s označením známých rešeršních systémů jako subjektů informačního průmyslu [1]. Nejde však o náhodu, jak nám potvrdil po delším zdráhání mluvčí ČD A. Opatrný: "Ano, skutečně jsem tuto otázku konzultovali s Ústavem informačních studií a knihovnictví FF UK a na základě toho jsme dospěli k závěru, že oba systémy jsou z funkčního hlediska v podstatě totožné." V případě ČD je princip inteligentního hradla alias gateway podle projektu ÚISK FF UK následující: V tomto v pravdě mozkovém trustu každé železniční stanice jsou soustřeďovány od cestujících-uživatelů ty nejrozmanitější informační požadavky bez ohledu na to, v jaké jsou formě (sdělené tichým nebo hlubším hlasem, ráno nebo večer, kupříkladu), a tak je možné zajistit jednotný výstup - jednotně vypadající lístečky s čarovým kódem, které se ukážou průvodčímu ve vlaku. Jeho/jejím úkolem je včas upozornit majitele jízdenky, aby vystoupil. "Díky této bezesporu revoluční novince v historii Českých drah se dramaticky zvýší pravděpodobnost dopravení osob a zásilek na místo určení z 10 na 20 procent," upřesňuje s pýchou A. Opatrný.
Experimentální inteligentní hradlo na žst. Praha-Vršovice, kam právě vchází jeden z jeho pracovníků, který předtím v čekárně sbíral požadavky od cestujících.