Aprílový výběr 2014
Stejně jako každý rok se i letos na začátku dubna konal den plný zábavy, vtípků a mystifikací zvaný "apríl". Možná jste letos někoho i sami napálili. A tak by možná nebylo od věci připomenout si alespoň některé aprílové články, zprávy, reklamy a novinky z domova i zahraničí. Ostatně podobný přehled jsme vám přinesli už v letech 2012 a 2013. Pojďme se tedy podívat na nejzajímavější "apríly" roku 2014.
Aprílový šampion Google
Společnost Google byla v předchozích letech velmi aktivní, a nejinak tomu bylo i letos. Jako již tradičně se nejpropracovanější "vtípky" objevily i služeb YouTube a Google Maps. V YouTube se letos například rozhodli jít s pravdou ven a přiznali, že všechny dosavadní virální trendy (jako Gangnam Style, Harlem Shake, planking, twerking nebo Nyan Cat) vytvořili oni.
Současně si ale řekli, že si pro své uživatele přichystají překvapení, a podělí se o některé virální trendy pro letošní rok – například "clocking" (kdy lidé stojí na místě a dělají hodiny), "butter fails" (když se někomu nepovede namazat si chleba s máslem) nebo nový úžasný hudební klip "Glub Glub Water Dance". Zkrátka nové virální trendy pro každého! Uživatelé mají dokonce možnost přijít s vlastními nápady a předložit je YouTube k posouzení pod hashtagem #newtrends!
Zatímco v roce 2012 Google představil 8-bitové Google Maps a v roce 2013 jsme se společně s Google vydali hledat poklady, letošní ročník potěšil zejména fanoušky her a seriálu Pokémon. Tým Google Maps totiž představil projekt Pokémon Challenge, ve které uživatelé mohli s pomocí svých mobilních telefonů hledat a chytat Pokémony schované v ulicích, ale i na odlehlých místech, jako jsou džungle, pouště a hory. Samozřejmě, chytit všech 151 Pokémonů nebylo snadné, ale ti nejlepší a nejrychlejší měli možnost získat práci snů a stát se "Pokémon Masterem" přímo v Google!
Zajímavé legrácky přinesly i lokální pobočky Googlu; například Google Japan představil Google Magic Hand, pozoruhodné zařízení, které uživateli usnadní práci a ušetří námahu, protože smartphone a tablet bude moci ovládat umělou rukou. Drobnou nevýhodou je, že umělou ruku je třeba stále ovládat vlastní rukou, takže si člověk ve finále příliš neodpočine.
Google Magic Hand podporuje také několik různých nástavců
V lednovém editorialu jsem hovořil o tom, že společnost Google koupila společnost Nest, výrobce stejnojmenného chytrého termostatu a chytrého detektoru kouře, za v přepočtu 65 miliard korun. Přínos této akvizice se konečně naplno projevil ve spolupráci Google s leteckou společnosti Virgin America. každý pasažer letadla bude mít k dispozici svůj Nest a bude si tak moci nastavit klima podle svých potřeb.
Společnost Google není jen poskytovatelem služeb a hardwaru, ale věnuje se i konektivitě – v Americe již několik let probíhá projekt Google Fiber, ve kterém Google poskytuje firmám i domácnostem vysokorychlostní internetové připojení optickým kabelem. Pro zákazníky ale bude jistě zajímavý i navazující projekt Cofee-To-Home, ve kterém kromě optické linky zavedou do firem či domácností i kávovou linku s čerstvou a vždy horkou kávou. Stačí si jen připravit svůj oblíbený hrnek a otočit kohoutkem…
V neposlední řadě stojí za zmínku i velmi zajímavá novinka určená především pro pracovníky marketingu. Snad každý v této oblasti zná službu Google AdWords, platforma pro kontextovou reklamu. Služba se používá v podstatě na celém světě – ale samozřejmě jen na internetu. To se ale v Googlu snaží změnit, a tak představili zcela novou reklamní platformu, která zasáhne i uživatele venku, v přírodě: Google AdBirds! Na výběr je dokonce i několik možností, např. Vrabec, Kachna, Holub či Tučňák (který je sice poměrně levný, ale zato jen s omezeným dosahem).
Sova je ideální volbou pro zákazníky, kteří mají například noční provozní dobu
Další zahraniční příklady
Technologie už dnes nemusí být jen kolem nás, nebo v naší kapse; ale můžeme je mít i na sobě. Firma Bonobos například představila novou řadu chytrého oblečení TechStyle, které svým uživatelům umožní být neustále "online" a v kontaktu se svou rodinou i kolegy. Nové chytré košile jsou vybavené i řadou pohybových senzorů, takže uživatelé mohou pohyby svého těla například přijmout hovor, odeslat zprávu na Facebook nebo aktivovat GPS.
Velmi povedený "apríl" si připravila společnost Nokia, když představila novou verzi legendárního telefonu Nokia 3310. Původní telefon Nokia 3310 byl jedním z nejúspěšnějších telefonů v historii a jen tohoto modelu se prodalo na 125 milionů kusů. Návrat této legendy v moderním provedení byl tedy jen otázkou času. Nová Nokia 3310 je samozřejmě vybavena dotykovou obrazovkou, běží na operačním systému Windows Phone 8 a je vybavena 41 megapixelovým fotoaparátem PureView.
Legendární Nokia 3310 jako moderní dotykový smartphone
Poměrně velkým tématem byl letos i fenomén "selfie", neboli fotografie sebe sama, které lidé nahrávají na sociální sítě. Popularita tohoto termínu je tak obrovská, že se dokonce stalo slovem roku 2013 v Oxfordském slovníku (což není apríl!). A letos se fenomén "selfie" stal i velkou inspirací pro aprílové vtípky. Tak například letecká společnost Air France umožnila pořizování selfies v letadlech (s pomocí kamer v sedadlech), Google představil Gmail Shelfie (tj. selfies používaná jako pozadí Gmailu), technologická společnost Oxbotix představila Selfie-Bota (který vás vyfotí, kdykoliv budete chtít) a tvůrci aplikace Frontback se zaměřili na selfies pro firemní sféru.
A ještě pár dalších příkladů: populární crowd-sourcingová služba Kickstarter se rozhodla jít s dobou a změnila název na Kickstartr (podobně jako další populární služby jako Flickr, Tumblr), společnost Microsoft vrátila "Clippera" do aplikace Word (animovaná kancelářská sponka známá ze starších verzí Office), společnost Lululemon prezentovala kalhoty na jógu ve spreji (ale i pro běhžné nošení), LEGO představilo dodávání zboží s pomocí želvy (dodací lhůty jsou nicméně jen velmi předběžné) a CERN se rozhodl oficiálně přejít na font Comic Sans.
Kickstarter končí, ať žije Kickstartr!
Aprílové vtípky v ČR
Jeden z nejzábavnějších aprílových článků letos přinesl technologický server Technet, který přinesl vemi podrobný a velmi seriózně se tvářící článek, který představil finální verzi karotenu, která konečně opustila sedmdesát let trvající beta-verzi se zažitým názvem "beta karoten". Kromě krátkého pohledu do historie byly představeny i tři dostupné verze: Basic, Natural a Premium, přičemž nejvyšší varianta obsahovala i mobilní aplikaci pro Android a iOS, nepřetržitou zákaznickou podporu a vlastní sociální síť pro uživatele karotenu!
Webové stránky Carotene Premium s dalšími informacemi o produktu
Velmi povedený a propracovaný "chyták" si připravila také společnost CZC.cz, která prvního dubna oficiálně oznámila doručování zboží bezpilotními drony. Expresní doprava zboží do váhy 200 gramů byla k dispozici za zaváděcí cenu 139 Kč a zákazník svou objednávku získal do dvou hodin od objednání. Součástí článku bylo i velmi povedené video ve stylu reportáže – a později přibylo i druhé video, které ukázalo, že natáčení nebylo úplně jednoduché a chudáci droni několikrát havarovali.
Nápad CZC nebyl úplně originální – firma se inspirovala u společnosti Amazon, která na konci minulého roku představila koncept doručování zboží drony Amazon Prime Air. Amazon tento záměr údajně myslel vážně, ale i tak bude ještě pár let trvat, než se podaří vyřešit všechny nejen technické, ale např. i legislativní problémy. Každopádně za velmi povedené zpracování si CZC i tak zaslouží minimálně pochvalu.
A opět alespoň telegraficky: Seznam se rozhodl po deseti letech změnit maskota (přičemž Jack Russel teriéra Krastyho měla nahradit čivava Gábinka), Slevomat zařadil do nabídky výlet na Měsíc nebo na Mars (za pouhých 99.999.999 Kč), Milka představila čepovanou čokoládu (což je mimochodem docela zajímavý nápad), server levnespartphony.cz odhalil skvělou nabídku špičkových smartphonů (třeba i s pětiřádkovým monochromatickým displejem!) a pracovní server StartupJobs.cz uvedl projekt DNAjobs, neboli nábor zaměstnanců na základě testování DNA.