Nahota na prodej aneb Ubohost mistrů grafiky
Docela si dovedu - v barvách bílo-růžovo-černých - představit, jaký kohoutí mozek toto mohl vymyslet. Estetika, vtip, nápad či alespoň zajímavá informace se z této reklamy (a mnohých jiných) vytratily, zůstal jen vulgární obrázek lákající patrně jen další majitele kohoutích mozků. Zkoušela jsem si doma v koupelně lehnout na dlaždičky a musím konstatovat, že nejenom, že je to pěkná pitomost (lehám si zásadně jen do vany), ale navíc bych ani neřekla, že by to bylo nějak zvlášť erotické. Kdyby mě takhle našel můj přítel, nejspíš by si myslel, že jsem buď ztratila vědomí, náušnici nebo rozum. Musím říci, že pokaždé, když jedu do kina Galaxie kolem tohoto billboardu, mám skutečně chuť praštit sebou doma v koupelně na zem a ztratit na chvíli vědomí. Ze zkušeností z rekonstrukcí různých obydlí našich a mých známých totiž vím, že co kupujícího skutečně zajímá, je design, rozměry, kombinovatelnost, kvalita a další vlastnosti dlaždic a obkladů. Kdyby tvůrci reklamy vycházeli z jednoduchého průzkumu svých potenciálních zákazníků, jistě by zjistili, že zaujme designově dokonale zvládnutá reklama přinášející výše zmíněné informace (nebo alespoň sliby), ostatně to vyplývá i z následující příkladu.
V poslední době patří k velmi oblíbeným a tudíž i pro reklamu zajímavým podlahovým krytinám plovoucí podlahy a rádobydřevěné podlahové krytiny. Zatímco v západních reklamních materiálech uvidíte spokojenou rodinu s béžovým psíkem, se kterým si dětí hrají na podlaze u krbu, či nafocené interiéry s náznaky, co všechno jejich podlaha snese, naši mistři grafického umění vědí, jak na českého zákazníka. Ve většině případů sice prodávají západní zboží a vesele kopírují jejich reklamní materiály, ale pokud se pustí do vlastních výtvorů, pak se česká žena doprovázející svého manžela při výběru (a většinou i rozhodující o výsledku) nestačí divit. Například firma vystavující v Průmyslovém paláci Výstaviště v rámci výstavy New Design, předvádí na svém stánku nádherný plakátek, kalendář. Zaujal mě na tolik, že jsem si ho vyvěsila ve svém pokoji, čímž jsem zahájila vlastní soukromou galerii nejsexističtějších výtvorů. Opravdu, nacpat tolik sexismů do jednoho obrázku, to je známka skutečného mistra. Co na tom, že prodávají nekvalitní předražené podlahy, když na nich můžete mít sexy poslušnou ženušku, která nemajíce vlastních prostředků vás bude prosit o lepší podlahu do svého království! (Rovněž jsem se pokusila nacpat reakci na všechny ty urážející prvky do jedné věty.)
Pokochejte se dílkem našich českým mistrů! Nejenom, že je to sprosťárna vůči ženám a potažmo i mužům, ale navíc také vůči majitelům copyrightu na foto oné modelky. Při podrobnějším studiu této fotografie totiž zjistíte, že obrázek modelky je amatérsky vystřižen z jiné fotografie a dolepen na obrázek dřevěné podlahy. Fixírkou je pak dodělán stín a dílo je hotové! Jestli jsou podobným způsobem slepeny i podlahy dané firmy, tak to si raději pořídím lino!
Máme tu 2 komentářů
No nevím, nevím ...
Musím říct, že mě tento článek velice pobavil a zároveň motivoval k tomu, abych si vyhledal ostatní příspěvky jeho autorky. Ačkoliv velká část z nich v podstatě opakuje stále to samé, to jest zneužívání ženského těla v reklamě, zde se mi zdá, že slečna Jedličková využívá kdejakou drobnost, kterou by mohla využít ve svém zkázonosném tažení proti lascivním billboardům.
Patrně nikdy neslyšela o vytápěných podlahách, které nejsou až tak studené, že by se na nich nenechalo ležet nebo se prostě chová tak racionálně, že ji nikdy nenapadlo lehnout si někam, kam se obyčejně nelehá. O to víc mě překvapuje její expresívnost, když tvrdí, že pokaždé, když inkriminovaný billboard vidí, má chuť "praštit sebou na zem a ztratit vědomí".
Myslím si, že posláním billboardů skutečně není exaktně prezentovat vlastnosti jako "design, rozměry, kombinovatelnost,kvalita atd." ale spíše upoutat a nalákat zákazníka do obchodu, kde se už podrobnější informace snadno dozví - a to takový billboard s ležící kráskou nepochybně dokáže.
Zajímalo by mě také, proč na další reklamě (s nahou sedící modelkou) autorce vadí to, že se jedná o koláž, zda má ověřeno, že jde skutečně o krádež copyrightu a jestli jí případně vadí i další "nedokonalé" reklamy na principu koláže, byť by na nich byly třeba holé cihly v lesním mechu bez oněch slečen.
Na závěr bych poznamenal, že mě výše zmíněné reklamy nijak zvlášť neuráží a neurazily by mě ani kdyby na nich figuroval nahý muž. To bych se asi už nikdy nesměl jít podívat do galerie na obrazy barokních mistrů, aniž bych je podezříval, že chlípným zobrazováním lidské nahoty nechtěli vypočítavě zvýšit tržby za svá díla ...
Ano, pobavil mne onen
Ano, pobavil mne onen článek, i odpověd pana endorphina :-). Pravda bude na obou stranách, svůj názor předvádí inteligentní lidé, proto jsou obě věci příjemně čtivé a masírující bránici.
Pisatelce bych jen vzkázal, že jestli někoho nějaká činnost uráží, nebo degraduje, tak ať ji jednoduše nedělá. Co vím, tak předsálí na konkursy k takovémuto a podobnému focení bývají k prasknutí plné slečen. Jakoby o to, vytvářet degradaci osobnosti žen byl nadmíru zvýšený zájem :-).
Však díky za veřejně předkládané názory, kdyby už nic jiného, tak alespoň si čtenáři rozšíří slovní zásobu :-).
Martin.