Czech Internet Forum aneb Český internet ze všech stran
V pražském konferenčním centru City proběhl ve čtvrtek 20. listopadu 2008 třetí ročník konference Czech Internet Forum 2008. Hlavním cílem celodenní série přednášek a diskuzí bylo – stejně jako v předchozích letech – připomenout alespoň ty nejvýznamnější události v českém internetu za poslední rok.
Organizátoři (společnost Internet Info) se letos rozhodli oddělit od konference pravidelnou anketu Křišťálová Lupa, k jejímuž vyhlášení došlo zhruba o týden později (podrobnosti viz samostatný článek). V úvodu také zazněly informace o personálních změnách v Internet Info – novým šéfredaktorem serveru Lupa.cz se stal Patrick Zandl, zatímco dosavadní šéfredaktor Aleš Miklík usedl na pozici vedoucího redakcí a obsahu (pro všechny projekty, tedy Lupa.cz, Měšec.cz, Root.cz, Slunečnice.cz atd.).
Aleš Miklík a Ján Simkanič
Samotná konference začala pěkně zostra. První přednášku si připravil známý publicista Daniel Dočekal, který v rychlosti zmínil některé nejzajímavější události, a zejména na účet méně povedených projektů nešetřil sarkasmem. Zmínit můžeme například fiasko spojené s portálem TN.cz nebo rozporuplné blokování nevhodných webových stránek Vodafonem. Pochvalu si naopak zaslouží úspěch projektu Stream, který díky spolupráci se Seznamem vystřelil z necelých 200 000 návštěvníků (10/2007) na více než milion a půl (10/2008).
Pozoruhodné bylo také zjištění, že uživatelé různých médií (například internetu a „papíru“, tedy novin a časopisů) si jen těžko zvykají na médium opačné a zůstávají věrní tomu svému. Kupříkladu Blesk je s téměř 1,5 miliony čtenářů denně suverénně nejčtenějším deníkem v ČR, ale na jeho internetové stránky se podívá jen nějakých 150 tisíc návštěvníků. Pro zajímavost: denní návštěvnost Seznamu se pohybuje kolem 2,2 milionu.
Po přednášce, kterou Daniel Dočekal zakončil omluvou těm, které nestihl urazit, přišla na řadu panelová diskuze. Zástupci Seznam.cz, Centrum Holdings, mediálních agentur MAFRA, SANOMA a skupiny CET21 debatovali nad informacemi, které zde zazněly. Patrně nejzajímavější bylo sledovat, jak Pavel Krbec z CET21 obhajuje úspěchy portálu TN.cz, které jsou navzdory obrovské mediální kampani stále minimální. Na otázku „Obejde se český internet bez portálů?“ nakonec sebevědomě prohlásil, že bez Seznamu nebo Centra ano, ale bez Novy určitě ne. Ať už to bylo myšleno jakkoliv, účastníky konference tento výrok upřímně pobavil.
Účastníci první panelové diskuze
Následující prezentace se již nesla v serióznějším duchu. Jiří Peterka v ní hovořil o připojení v Česku a o jeho trendech – ze statistik kupříkladu vyplývá, že ADSL už poněkud „dochází dech“ a velmi oblíbené začíná být připojení přes wi-fi. Otazníky také visí nad mobilním připojením, které se v uplynulém roce nijak zvlášť nerozvíjelo, ale přesto zde existuje veliký potenciál – penetrace mobilů (aktivních SIM karet) u nás dosahuje 130 %, přičemž v celkovém průměru používá mobil 88 % obyvatel starších 16 let.
Pro český internet je pochopitelně významné i to, co se děje v internetu světovém. Jednou z nejvýznamnějších událostí byly i nedávné americké prezidentské volby. Kampaň Baracka Obamy byla totiž výjimečná zejména tím, jak dokonale využila internetu. Obama dokázal využít celou řadu komunitních služeb (YouTube, Facebook, MySpace, Twitter ad.) a kromě svých webových stránek založit dokonce i vlastní komunitní portál MyBarackObama.com. Díky perfektní komunikaci s voliči (a to hned několika kanály – od e-mailů, webů až po SMS) na jeho kampaň přispěly čtyři miliony lidí a nakonec ve volbách dosáhl vítězství.
V českém prostředí na nic podobného patrně nenarazíme. Jednak naši politici internet neberou příliš na vědomí, jednak u nás neexistuje tradice přispívání na veřejné projekty, natož na politiku. Nehledě na to, že více než na osobnosti je u nás kladen důraz na politické strany. Naštěstí existují alespoň „první vlaštovky“ – například bývalý ředitel NK ČR Vlastimil Ježek, který začal internet hojně využívat během své kandidatury do Senátu (viz webové stránky, profil na Facebooku, časopis Ježkovy Voči atd.).
Ondřej Filip, výkonný ředitel sdružení NIC.cz, na konferenci pohovořil o novinkách na české doménové scéně. Situace je velice příznivá, protože po přechodu na nový registrační systém se zvýšil i zájem o nové domény – meziroční růst dosáhl 36 %, což je velmi vysoké číslo i v globálním měřítku. Dalším tématem bylo zabezpečení, a to zejména implementace nového protokolu DNSSEC, který funguje na bázi digitálních podpisů. Posledním bodem byla diskuze na téma IDN, tedy zavádění „českých“ znaků v názvech domén. Výsledky průzkumu mezi firmami i jednotlivci ukazují, že drtivá většina uživatelů si IDN stále nepřeje. Další informace k této problematice včetně podrobnějších výsledků viz háčkyčárky.cz.
Reklama nás obklopuje téměř na každém kroku a ani internet není výjimkou. Jan Eldman (OMD) hned na počátku zmínil, že celkový objem českého reklamního trhu činí pro rok 2008 cca 28,7 miliard Kč (plus přibližně 9 miliard za letáky). Internet je zatím spíše skromným hráčem, protože se na této sumě podílí jen cca 3,5 miliardami. Nicméně v loňském roce to bylo jen 2,8 miliardy a na rok 2009 se navzdory finanční krizi předpokládá něco přes 4 miliardy. Význam internetového marketingu tedy stoupá a s novými formami interaktivity (či s integrací behaviorálních nástrojů) bude i nadále upevňována jeho pozice.
O připojení k internetu jsme již hovořili, nicméně Patrick Zandl se ve své následující přednášce zaměřil konkrétně na připojení mobilní. Nabídka mobilních internetových služeb je zatím spíše rozporuplná, protože i když se operátoři sem tam o něco pokusí (zejména O2, který do sítí a technologií investuje asi nejvíc), ceny mnohdy neodpovídají kvalitě. Zásadním problémem u mobilního připojení je totiž rychlost – sítě nové generace (typu 3G) u nás zatím v podstatě neexistují a je otázka, jestli vůbec kdy budou. S trochou nadsázky tedy platí, že kdo chce posílat více dat, měl by jít raději na poštu.
Účastníci trpělivě čekají na další přednášku
Zajímavá akce týkající se mobilního připojení právě probíhá u Vodafonu – noví i stávající zákazníci mají možnost vyzkoušet si připojení na půl roku zdarma. Filip Hrubý, zástupce společnosti Vodafone, ale o této nabídce nehovořil; svou přednášku zaměřil na téma firemních blogů a dalších „komunitních“ služeb. Vodafone má totiž již více než rok blog s názvem „Děláme vlny“ a zkušenosti s ním jsou zatím více než dobré (přes pět a půl tisíce komentářů a cca půl milionu unikátních návštěvníků). Komunikace se zákazníky má navíc opravdu smysl – kupříkladu zveřejnění cen a tarifů pro Apple iPhone doprovázely tak ostré diskuze o jejich výši, že Vodafone nakonec cenu opravdu snížil.
Následující prezentace zabrousila zpátky do ekonomiky – Jiří Hlavenka se totiž zaměřil na nejvýznamnější vlastnické přesuny na českém internetu, tj. kdo koho koupil, kdo se s kým spojil apod. Tak například Centrum s Atlasem se spojily, skupina CME / TV Nova odkoupila za nemravné peníze službu Blog.cz a vyhledávač Jyxo; dále jsou tu samozřejmě i jiní hráči jako Miton či Dignity. I když se internet neustále mění, jedna jistota ale zůstává – tou je vytrvalá a dlouholetá dominance Seznamu, jehož strategie je nejasná, ale přinejmenším je rozvážná a pragmatická.
Také Martin Kopta (LMC) se podobně jako ostatní ohlédl za událostmi roku 2008. Tentokrát se zaměřil na vyhledávače a kontextové systémy, kde se také stalo docela dost zajímavých věcí. Tak například Microsoft chtěl koupit Yahoo, tomu se to nelíbilo a k dohodě nakonec nedošlo. Akcie Yahoo nicméně docela významně klesly, spoluzakladatel Yahoo Jerry Yang rezignoval na funkci výkonného ředitele a i když se o fúzi opět uvažuje, Microsoft už prý nemá zájem. U nás pak mezi nejvýznamnější události patří lokalizace služeb Google a nasazení reklamní platformy Sklik do vyhledávání Seznamu.
Aby se pořád jen nepřednášelo, přišla na řadu druhá panelová diskuze, tentokrát na téma e-shopů a zákaznických komunit, které se kolem obchodů mohou utvářet. Zástupci portálů Heureka.cz, Zboží.cz a Kasa.cz se společně s Jiřím Hlavenkou a moderátorem Petrem Koubským zamýšleli nad tím, jak definovat „aktivního zákazníka“, jaké výhody a nevýhody mají komunity (které například diskutují, píší recenze apod.), jestli jsou vyhledávače zboží přínosem, nebo naopak nebezpečím (výsledky se v nich totiž obvykle řadí jen podle ceny, což znevýhodňuje e-shopy zaměřené na kvalitu a zákaznický servis).
Druhá panelová diskuze
Poslední přednášku si připravil Ondřej Malý z Lidových novin. Tématem byly platební systémy a možnosti platby obecně. Ačkoliv má zákazník na výběr z celé řady různých možností (nákup převodem, na splátky, kartou, systémy typu PayPal atd.), v 80 % případů dominuje klasická dobírka. Důvodů je několik, například nedůvěra nebo strach ze zneužití, nicméně přesto se objevují další a další možnosti. Od dubna funguje platební systém PaySec (projekt ČSOB a Poštovní spořitelny), od srpna mPeníze (projekt mBanky a Seznamu), v listopadu se začala objevovat Mojeplatba (KB), na přelomu roku by měl Vodafone představit nový systém mobilních plateb.
Ačkoliv se říká, že peníze jsou až na prvním místě, v tomto případě byly na místě posledním. Přednáška o platebních systémech byla totiž závěrečným bodem programu. Paralelně s odpolední sekcí sice probíhal i workshop se zajímavým názvem „Web 5.0 aneb hvězdy, dojné krávy a komunity v roce 2015“, ale tam jsem se bohužel nestihl podívat.
Konference Czech Internet Forum 2008 byla každopádně velice zajímavá a všem vřele doporučuji alespoň nahlédnout do sekce ke stažení, kde jsou připravené prezentace většiny přednášejících. Za zmínku stojí v neposlední řadě i archiv předchozích ročníků (2006 a 2007).