Kde raději nepoužívat flash
Je vhodný pro věci, které se obtížně dělají ve standardní grafice (animace v HTML, různé upoutávky apod.). Zabere méně místa než klasický animovaný GIF, s mnohem kvalitnějším grafickým vyjádřením...
Ukázka z mnoha možností flashe:
Kouzla s textem.
Veselé hrátky.
Já se však v tomto článku nechci zabývat přednostmi této skvělé
technologie, ale poukázat na některá úskalí v jeho používání. Zaměřím
se hlavně na stránky, které podlehly módní flashové vlně a používají
tuto technologii opravdu všude, zvláště pak na stránky, které jsou
vyrobeny pouze ve flashi.
Možná, že někoho bude příliš provokovat číst kritiku tak skvělého programu, a proto hned v úvodu chci zdůraznit, že veškerá následující negativní kritika se týká POUŽÍVÁNÍ flashe jako takového, a nikoli tedy samotné technologie.
Flash úplně všude
Začnu triviální otázkou: Proč používat flash? Zdá se, že někteří tvůrci si tuto otázku nepoložili a při tvorbě svých stránek poněkud tápou. Vycházím z několika premis, a pokud se všechny neshodují s Vašimi, rovnou tento článek přeskočte, ať zbytečně neztrácíte čas.
Naše webové stránky by měly uživatele/čtenáře/zákazníka především informovat
o našich službách, či výrobcích, v čem naše nabídka předčí konkurenci
apod., nejde nám o efekt za každou cenu.
Zákazníka/čtenáře je nutné si předcházet, hýčkat ho a umožnit co
nejlepší a nejkomfortnější pohyb na stránkách (nechceme,
aby se beznadějně ztratil v moři hyperlinků či byl roztrpčen, když
ho stránky vedou někam jinam, než sám chce).
Stránka by měla umožnit, aby si čtenář mohl naše data dále zpracovávat.
Čtenář na naše stránky přichází proto, jelikož projevil zájem
o naše služby a chce uspokojit svůj informační požadavek, či "jen"
prohloubit znalost (třeba o našem produktu). Nemluvím zde tedy o
nalákáni zákazníka a reklamě.
Pokud se s výše uvedenými body ztotožníte a porozhlédnete se po
internetu, zjistíte, že drtivá většina celo-flashových stránek tyto
podmínky nesplňuje.
Které body to jsou?
Orientace a pohyb
Flash porušuje základní webovské GUI (Graphic User Interface).
Při prácie s jakoukoliv technologií se hodně uplatňují zkušenosti, web nevyjímaje.
Uživatel má zafixované určité kroky, které provádí zcela automaticky
a bez přemýšlení. Pokud tuto zkušenost porušíme, je uživatel zmaten.
Jedním z klíčových prvků je tlačítko "Back". Pokud se pohybujeme
uvnitř flashového objektu, standardní metoda kroku zpět nás zavede
mimo tento objekt (jiná stránka). Nevrátí nás tedy o krok
zpět, ale skočí zcela jinam. Pokud si jako tvůrci dáme práci a vyvedeme
celou naší prezentaci jen ve flashi, poskytujeme svým čtenářům medvědí
službu. Čtenář je u svého cíle, chce si zopakovat předcházející
informaci, či se vrátit o úroveň výše a místo toho se ocitne zcela
někde jinde. (Vyzkoušejte si to na http://www.calibrum.cz/index.asp)
(Nemůžeme být naivní v myšlence, že si uživatelé přesně pamatují
postup, kterým dospěli k svému vytouženému cíli, a přesně a s radostí
budou opakovat všechny kroky, aby se opět dostali tam, kde již jednou
byli.)
Dalším klíčovým faktorem jsou barvy odkazů, které ale ve
flashi nefungují. Standardně může uživatel sledovat, které
odkazy již navštívil a jejich změna barev mu pomáhá v orientaci.
Na první pohled se tedy orientuje a nemusí namáhat svoji paměť,
či znovu klikat na již navštívené odkazy. Nyní má orientaci ztíženou.
(Dial-upisté vědí, co to je platit horentní sumy za připojení, a při
zbytečném navštěvování již shlédnutých stránek jejich nadšení jistě
nezná mezí.)
V drtivé většině dovolím si tvrdit všichni ;-) tvůrci pracují
s nadprůměrným HW vybavením. Kvalitní monitory s vysokým rozlišením,
rychlý počítač… a uživatel má smůlu. Je nucen číst text v pevně
stanovené velikosti závislé na kvalitě zobrazovacího zařízení autora.
Většinou je velikost malá. Flash totiž neumí měnit velikost
písma (Make text bigger/smaller).
(Nutno podotknout, že uživatel je tvor veskrze pohodlný a blechy
na monitoru odmítá luštit.)
Navíc flash snižuje použitelnost pro jedince s různými postiženími
(např. nevidomí), ale to již zabíhám daleko, protože je trend u nás
poněkud opačný (asi hlavně z finančního hlediska).
Představte si, že máme skvělou hmyzí prezentaci s bohatým doprovodným textem a uživatel se začetl a je plně zaujat - jaké blaho pro autora ;-). Uživatel je nadšený fanda bezkřídlého hmyzu, tak si chce něco přečíst o chvostoskocích. Automaticky mačká kombinaci kláves CTRL+F "Find in page", ale ouha, funkce "Najít text" nefunguje.
Zkoušeli jste něco tisknout z flashe? Pokud to vyzkoušíte,
zjistíte, že kvalita výstupu není taková, jakou očekáváte. Navíc
tisk z flashe je podobný funkci "PrintScreen" na vašem PC. Považuji
tedy za nevhodné umísťovat informace, u kterých se předpokládá, že
budou tištěny, pouze do flashe (např. kontakty apod.).
(Tip: Vytiskněte si pravidla hry z adresy: http://www.calibrum.cz/index.asp
Calibriáda/Pravidla hry. Flash bohužel nedovoluje použít přímý
odkaz :o(.
Nemůžete si text vybrat, tisknete po kouscích a pokud jej chcete
poslat kamarádce, máte smůlu. Horor na dlouhé zimní pracovní večery.)
Pokud jsme se šťastně dostali až ke chvostoskokům a chceme sdělit
kolegovi, že chvostoskoci žijí hlavně ve schvrchních deseti centimetrech
půdy, a poslat mu rovnou i odkaz na konkrétní stránku, máme (opět)
smůlu. Není možné použít hyperlink do vnitřku flashového
objektu.
A pokud použijeme některý z vyhledávacích strojů (search-engine),
tak informace, které jsou uvnitř flashového objektu, zůstanou před
slídivými zraky vyhledávacích robotů skryty.
Flash svádí k zneužití
V současnosti můžeme pozorovat tendenci mít na úvodní stránce ve flashi
vyrobené uvítání, které má jednoznačný efekt: zdržet uživatele
od obsahu, který žádá. :o)
Pokud již po šesté za den vidím na obrazovce skákající míček, aby
se subdodavatel vytáhnul, že fakt na drahý design má, pomyslím si
minimálně něco o samolibém řediteli.
Jeden ze základních faktorů webu je skutečnost ovládát náš pohyb na něm. Jít kam chci a dělat si tam co chci. Nicméně mnoho flash designérů se snižuje ke spojitému ovládání stránek a směřuje prezentaci k napodobování televize spíš, než k interaktivnímu médiu. Stránky, které nutí jít uživatele daným směrem, se stávají nudné bez ohledu na to, jak vypadají.
Jak již bylo zmíněno na začátku, používání internetu se odvíjí od uživatelových zkušeností. Pokud používáme nestandardní GUI řízení (různá fikaná udělátka a hračičky), zatěžujeme tím uživatele. Uživatelé nejsou ochotni učit se novým věcem nebo, nedej bože, pochopit záměry tvůrce. Vyžadují ovládání jaké znají z Windows/MacIntosh. Další navigační prvky, jako jsou např. lišty (horizontální na text, vertikální na obrázky), uživatele matou a brání se soustředit na obsah.
Podtrženo sečteno
Flash je vynikající nástroj pro webovou interaktivní grafiku, ale jeho nestřídmé používání je kontraproduktivní. Zcela nevhodný je pro souvislé bloky textu nebo webovské prezentace, které jsou vyrobeny pouze pomocí této technologie.