Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Kde raději nepoužívat flash

Čas nutný k přečtení
6 minut
Již přečteno

Kde raději nepoužívat flash

0 comments
Autoři: 
Flash je populárním produktem firmy Macromedia, který je schopen vytvořit interaktivní animace ve vektorové grafice. Jedna z jeho předností je malá náročnost na šíři internetového připojení, což ocení zvláště dial-upisté. Díky své adaptibilitě je dnes na webu téměř všudypřítomný (animace založené na vektorové grafice se snáze přizpůsobují různým velikostem monitorů a rozlišení apod.). Flash navíc podporuje drtivou většinu již stávajících grafických formátů, což jej činí velice pružným.
Je vhodný pro věci, které se obtížně dělají ve standardní grafice (animace v HTML, různé upoutávky apod.). Zabere méně místa než klasický animovaný GIF, s mnohem kvalitnějším grafickým vyjádřením...
Ukázka z mnoha možností flashe:
Kouzla s textem.
Veselé hrátky.

Já se však v tomto článku nechci zabývat přednostmi této skvělé technologie, ale poukázat na některá úskalí v jeho používání. Zaměřím se hlavně na stránky, které podlehly módní flashové vlně a používají tuto technologii opravdu všude, zvláště pak na stránky, které jsou vyrobeny pouze ve flashi.
Možná, že někoho bude příliš provokovat číst kritiku tak skvělého programu, a proto hned v úvodu chci zdůraznit, že veškerá následující negativní kritika se týká POUŽÍVÁNÍ flashe jako takového, a nikoli tedy samotné technologie.

Flash úplně všude

Začnu triviální otázkou: Proč používat flash? Zdá se, že někteří tvůrci si tuto otázku nepoložili a při tvorbě svých stránek poněkud tápou. Vycházím z několika premis, a pokud se všechny neshodují s Vašimi, rovnou tento článek přeskočte, ať zbytečně neztrácíte čas.

Naše webové stránky by měly uživatele/čtenáře/zákazníka především informovat o našich službách, či výrobcích, v čem naše nabídka předčí konkurenci apod., nejde nám o efekt za každou cenu.
Zákazníka/čtenáře je nutné si předcházet, hýčkat ho a umožnit co nejlepší a nejkomfortnější pohyb na stránkách (nechceme, aby se beznadějně ztratil v moři hyperlinků či byl roztrpčen, když ho stránky vedou někam jinam, než sám chce).
Stránka by měla umožnit, aby si čtenář mohl naše data dále zpracovávat.
Čtenář na naše stránky přichází proto, jelikož projevil zájem o naše služby a chce uspokojit svůj informační požadavek, či "jen" prohloubit znalost (třeba o našem produktu). Nemluvím zde tedy o nalákáni zákazníka a reklamě.

Pokud se s výše uvedenými body ztotožníte a porozhlédnete se po internetu, zjistíte, že drtivá většina celo-flashových stránek tyto podmínky nesplňuje.
Které body to jsou?

Orientace a pohyb

Flash porušuje základní webovské GUI (Graphic User Interface). Při prácie s jakoukoliv technologií se hodně uplatňují zkušenosti, web nevyjímaje. Uživatel má zafixované určité kroky, které provádí zcela automaticky a bez přemýšlení. Pokud tuto zkušenost porušíme, je uživatel zmaten.
Jedním z klíčových prvků je tlačítko "Back". Pokud se pohybujeme uvnitř flashového objektu, standardní metoda kroku zpět nás zavede mimo tento objekt (jiná stránka). Nevrátí nás tedy o krok zpět, ale skočí zcela jinam. Pokud si jako tvůrci dáme práci a vyvedeme celou naší prezentaci jen ve flashi, poskytujeme svým čtenářům medvědí službu. Čtenář je u svého cíle, chce si zopakovat předcházející informaci, či se vrátit o úroveň výše a místo toho se ocitne zcela někde jinde. (Vyzkoušejte si to na http://www.calibrum.cz/index.asp)
(Nemůžeme být naivní v myšlence, že si uživatelé přesně pamatují postup, kterým dospěli k svému vytouženému cíli, a přesně a s radostí budou opakovat všechny kroky, aby se opět dostali tam, kde již jednou byli.)

Dalším klíčovým faktorem jsou barvy odkazů, které ale ve flashi nefungují. Standardně může uživatel sledovat, které odkazy již navštívil a jejich změna barev mu pomáhá v orientaci. Na první pohled se tedy orientuje a nemusí namáhat svoji paměť, či znovu klikat na již navštívené odkazy. Nyní má orientaci ztíženou.
(Dial-upisté vědí, co to je platit horentní sumy za připojení, a při zbytečném navštěvování již shlédnutých stránek jejich nadšení jistě nezná mezí.)

V drtivé většině dovolím si tvrdit všichni ;-) tvůrci pracují s nadprůměrným HW vybavením. Kvalitní monitory s vysokým rozlišením, rychlý počítač… a uživatel má smůlu. Je nucen číst text v pevně stanovené velikosti závislé na kvalitě zobrazovacího zařízení autora. Většinou je velikost malá. Flash totiž neumí měnit velikost písma (Make text bigger/smaller).
(Nutno podotknout, že uživatel je tvor veskrze pohodlný a blechy na monitoru odmítá luštit.)
Navíc flash snižuje použitelnost pro jedince s různými postiženími (např. nevidomí), ale to již zabíhám daleko, protože je trend u nás poněkud opačný (asi hlavně z finančního hlediska).

Představte si, že máme skvělou hmyzí prezentaci s bohatým doprovodným textem a uživatel se začetl a je plně zaujat - jaké blaho pro autora ;-). Uživatel je nadšený fanda bezkřídlého hmyzu, tak si chce něco přečíst o chvostoskocích. Automaticky mačká kombinaci kláves CTRL+F "Find in page", ale ouha, funkce "Najít text" nefunguje.

Zkoušeli jste něco tisknout z flashe? Pokud to vyzkoušíte, zjistíte, že kvalita výstupu není taková, jakou očekáváte. Navíc tisk z flashe je podobný funkci "PrintScreen" na vašem PC. Považuji tedy za nevhodné umísťovat informace, u kterých se předpokládá, že budou tištěny, pouze do flashe (např. kontakty apod.).
(Tip: Vytiskněte si pravidla hry z adresy: http://www.calibrum.cz/index.asp Calibriáda/Pravidla hry. Flash bohužel nedovoluje použít přímý odkaz :o(.
Nemůžete si text vybrat, tisknete po kouscích a pokud jej chcete poslat kamarádce, máte smůlu. Horor na dlouhé zimní pracovní večery.)

Pokud jsme se šťastně dostali až ke chvostoskokům a chceme sdělit kolegovi, že chvostoskoci žijí hlavně ve schvrchních deseti centimetrech půdy, a poslat mu rovnou i odkaz na konkrétní stránku, máme (opět) smůlu. Není možné použít hyperlink do vnitřku flashového objektu.
A pokud použijeme některý z vyhledávacích strojů (search-engine), tak informace, které jsou uvnitř flashového objektu, zůstanou před slídivými zraky vyhledávacích robotů skryty.

Flash svádí k zneužití

V současnosti můžeme pozorovat tendenci mít na úvodní stránce ve flashi vyrobené uvítání, které má jednoznačný efekt: zdržet uživatele od obsahu, který žádá. :o)
Pokud již po šesté za den vidím na obrazovce skákající míček, aby se subdodavatel vytáhnul, že fakt na drahý design má, pomyslím si minimálně něco o samolibém řediteli.

Jeden ze základních faktorů webu je skutečnost ovládát náš pohyb na něm. Jít kam chci a dělat si tam co chci. Nicméně mnoho flash designérů se snižuje ke spojitému ovládání stránek a směřuje prezentaci k napodobování televize spíš, než k interaktivnímu médiu. Stránky, které nutí jít uživatele daným směrem, se stávají nudné bez ohledu na to, jak vypadají.

Jak již bylo zmíněno na začátku, používání internetu se odvíjí od uživatelových zkušeností. Pokud používáme nestandardní GUI řízení (různá fikaná udělátka a hračičky), zatěžujeme tím uživatele. Uživatelé nejsou ochotni učit se novým věcem nebo, nedej bože, pochopit záměry tvůrce. Vyžadují ovládání jaké znají z Windows/MacIntosh. Další navigační prvky, jako jsou např. lišty (horizontální na text, vertikální na obrázky), uživatele matou a brání se soustředit na obsah.

Podtrženo sečteno

Flash je vynikající nástroj pro webovou interaktivní grafiku, ale jeho nestřídmé používání je kontraproduktivní. Zcela nevhodný je pro souvislé bloky textu nebo webovské prezentace, které jsou vyrobeny pouze pomocí této technologie.

Poznámky:
Výborný rozcestník pro ty, kteří se chtějí porozhlédnout po problematice GUI.

Stránka Patricka Lynche s mnoha užitečnými informacemi.

Jak vytvořit stránky, které Vás do sebe "vcucnou".

Jakob Nielsen - zaostřeno na webdesign.

Klíčová slova: 
Hodnocení: 
Zatím žádné hodnocení
POKORNÝ, Pavel. Kde raději nepoužívat flash. Ikaros [online]. 2002, ročník 6, číslo 4 [cit. 2024-11-14]. urn:nbn:cz:ik-10892. ISSN 1212-5075. Dostupné z: http://ikaros.cz/node/10892

automaticky generované reklamy