Proč by se měli informační profesionálové zajímat o optimalizaci webovských stránek (Marydee Ojala)
Marydee Ojala (ONLINE: The Leading Magazine for Information Professionals, USA) ve svém příspěvku nejprve vysvětlila princip optimalizace webovských stránek (Search Engine Optimization, SEO) a zdůraznila, že pro konečné uživatele je tzv. neviditelný web prakticky cokoliv, co je na jiné než první stránce výsledků vyhledávání. Dále naznačila principy placeného zahrnutí (Paid Inclusion), placeného umístění (Paid Placement) a platby na základě počtu prokliknutí (Cost Per Click). Ne všechny vyhledavače zřetelně označují stránky s placeným zahrnutím (mohou pak snadno ztratit dobrou pověst). Ranking stránek může být různými způsoby zvyšován uměle a tím negativně ovlivňovat výsledky vyhledávání. Užitečnou taktikou při optimalizaci vlastních stránek je podívat se na stránky, které najdeme, když se snažíme najít svou stránku. Vhodné je též porovnat svou prezentaci s prezentací konkurence (součást oblasti CI). Přednášející doporučila informovat koncové uživatele mj. o tom, že sponzorované odkazy jsou placenou reklamou. Na druhé straně nesmíme zapomínat, že někdy může být reklama právě to, co hledáme. Jednou ze současných otázek je vylepšení rankingu záznamů z WorldCatu.Vždy bychom si měli ujasnit, proč a pro koho chceme optimalizovat stránky, co je žádoucím výsledkem, co chceme, aby návštěvníci naší stránky udělali.
(ls)