Role knihoven jako kontaktního místa e-Governmentu (Jitka Krčilová)
Do kompetence Ministerstva informatiky patří mj. budování intranetu veřejné správy, řešení dálkového přístupu správních agend (e-government), podpora rozvoje počítačové gramotnosti (Národní program počítačové gramotnosti), tvorba Portálu veřejné správy a tvorba legislativy a standardů. Překážkou pro větší rozvoj je nedostatečná vybavenost domácností internetem a nízká informační gramotnost občanů. Z toho důvodu je důležitá role veřejných informačních služeb knihoven, které poskytují nejen přístup k internetu, ale i pomoc při vyhledávání informací. Podpora připojení knihoven k internetu probíhá i prostřednictvím státní informační politiky ve vzdělávání, do komunikační infrastruktury veřejné správy bude letos připojeno 360 knihoven. V rámci projektu Portálu veřejné správy má Ministerstvo informatiky zájem spolupracovat i s knihovnami, zejména z hlediska poskytování obsahu (databáze, katalogy) a metadatového zpracování obsahu poskytovaného veřejnou správou. Spolupráce s knihovnami je žádoucí i na úrovni zvyšování kvalifikace a posilování funkce knihovny jako informačního střediska v obci. Souhrnem lze říci, že hlavním úkolem knihoven je nabízet přístup k internetu těm, kteří jej nemají, poskytnout jim individuální pomoc při vyhledávání informací, zdůrazňovat možnost občanů podílet se na rozhodovacích procesech.
(js)