Social media marketing a knihovny (Olga Biernátová)
Sociální sítě nejsou jen výstřelkem poslední doby, obdobné sítě tu vždy byly. S nástupem internetu se pouze staly součástí virtuálního světa. Jejich podstatou je SDÍLENÍ, tedy systém pro vytváření vztahů, formování komunity. Důraz přitom není kladen na počet uživatelů, ale na vzájemnou interakci. Budování značky je pro knihovnu velmi obtížné, ale pokud se její prosazení povede, má vyhráno (navíc knihovny nemají prostředky pro placenou propagaci). Knihovna si musí uvědomit, s kým komunikuje a dle toho volit prostředky své prezentace.
O. Biernátová přibližuje zkušenost ze své knihovny: “Když jsme umístili reklamu na kurs ve formátu PDF a umístili ji na stránky knihovny, přihlásili se čtyři lidé, dále už nikdo. Ale ve chvíli, kdy jsme informaci umístili na Facebook, kurs byl naplněn během velmi krátké doby. ” Práce s infografikami je žádoucí, stejně jako vizualizace textových informací atraktivním způsobem. V sociálních médiích musíte být rychlí a reakce na vaše články okamžité, protože prodleva jednoho dvou dnů způsobuje ztrátu interakce. Zajímavé jsou také geolokační služby jako Foursquare či Facebook Places. Zde O. Biernátová knihovnám doporučila, aby prostřednictvím geolokačních služeb odměňovaly uživatele za to, že svým přátelům řeknou, že jsou v knihovně. Tedy např. tím, že jim dají kredit na kopírování a podobně. Smyslem je tedy motivovat zákazníky, aby sami dělali reklamu.
(pfar)