nejpozdější
Nahlédněte do obrazové galerie z konference Inforum 2011:
První den konference (24. května 2011)
Druhý den konference (25. května 2011)
Třetí den konference (26. května 2011)
Infomejdan 2011 (25. května 2011)
VíceSlavnostní večer ke dvaceti letům aktivit AiP, který se uskutečnil 25. kvěna 2011 v Rajské budově na Vysoké škole ekonomické v Praze, uvedli Vladimír Karen, Jan Mottl a Stanislav Psohlavec. Právě tito tři informační mušketýři stáli u zrodu společnosti, kterou dnes známe pod zmíněnou zkratkou AiP.
Na slavnostním večeru ke dvaceti letům AiP nebyla o hosty nouze
VíceZávěrečná slova konference Inforum pronesl již tradičně Vladimír Karen, jeden z otců zakladatelů společnosti Albertina icome Praha. Poděkoval všem účastníkům konference i slavnostního večera, který byl současně oslavou 20 let existence společnosti AiP. Podotknul, že všechny příspěvky jsou již online, stejně jako anketa Inforum, zpravodajství na webech Ikaros.cz, rádia Libra i PiksTV. Účastníky také požádal o zpětnou vazbu, která nemusí být jen pozitivní; vítána je také kontruktivní kritika, která umožní další zlepšení konference. Připomínky lze psát také na Facebook Infora.
VíceAlžběta Vazačová z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy představila novou výzvu MŠMT, která směřuje k vybavení odborných vědeckých a oborových knihoven. Výzva momentálně prochází schvalovacím řízením, které by mělo být ukončeno v polovině června. V současnosti lze tedy představit základní složky výzvy, které se ale mohou při finalizaci změnit.
VíceJela Steinerová z Katedry knižničnej a informačnej vedy Univerzity Komenského v Bratislavě se rozhodla ve svém příspěvku představit některé výzkumy, na kterých se s ohledem na své pracoviště podílí. Za klíčové téma ale označila informační ekologii, kterou pro účely této konferenci vložila do kontextu vyhledávání a informačních zdrojů.
V současnosti lze vidět trendy vyhledávání především v oblasti integrace funkcí. Dochází k propojování profesionálního a laického vyhledávání, zvyšování významu Webu 2.0 a vlivu dalších technologií jako např. sémantický web - což by šlo dovést až k pojmu Vyhledávání 2.0, jehož složky tvoří sociální a sémantické vyhledávání. Z pohledu uživatele a jeho chování stojí za zmínku také role informačních strategií, které elektronické prostředí velmi změnilo (projevuje se zde především interaktivnost a alternativní přístupy k relevanci).
VícePavel Kocourek ze společnosti INCAD zahájil svou přednášku odkazem na několik témat, která ho v kontextu vyhledávání informací v poslední době zaujala. Pozornost nejdříve obrátil k žebříčku, který popisoval nejžádanější funkce, které by měly vyhledávače v digitálních knihovnách zahrnovat.
VíceVilém Sklenák z Katedry informačního a znalostního inženýrství Fakulty informatiky a statistiky Vysoké školy ekonomické se před zaměřením na sémantický web nejprve věnoval druhé části názvu, tedy co to je 10 let? Z hlediska vývoje interentu je to hodně. Ve smyslu sémantického webu lze říci, 10 let od otevření tohoto tématu se nějak podařilo zformovat téma a také usměrnit vývoj. Přednáška si kladla za cíl shrnout celý vývoj a pokusit se také o pohled do budoucna.
10 let sémantického webu není úplně pravdivé označení, protože tato myšlenka se začala formovat již dříve - není ale možné přesně stanovit, kdy se objevila poprvé. Dá se ale říct, jaká ta základní idea je: tak, jako existuje web pro lidi, měl by existovat také web pro stroje, které by mu dokázaly porozumět, aby mohly lépe zpracovávat informace, případně na jejich základě vytvářet informace nové.
VíceHeike vom Orde působí v Bavarian Broadcasting Corporation – International Central Institute for Youth and Educational Television (IZI) v Německu. Hned na počátku svého příspěvku zdůraznila (a připojila se tak i ke svým předřečníkům), že pokud se chceme zabývat budoucností vyhledávání, je nezbytné zaměřit se na uživatele.
Ve své prezentaci se přednášející rozhodla přiblížit, jak mladí lidé používají média. Ilustrovala to na výsledcích výzkumu, který byl realizován v Německu, z něhož vyplývá, že mladí lidé ve věku okolo 14 let stráví denně přibližně 12 hodin prací s médii. Může se to zdát hodně, ale pokud se to srovná se zbytkem populace, je výsledek velmi podobný. Mladí lidé nejvíce sledují televizi, kterou v žebříčku následuje internet a rádio.
Více